De gemeente Diemen wil nog eens 135.000 euro uittrekken voor de viering van het 800-jarig bestaan. ‘Daarmee kan het jubileumjaar niet alleen goed worden voortgezet, maar kunnen we ook een bredere en blijvende opbrengst voor Diemen realiseren,’ schrijven B&W. Eerder stelde de gemeente 95.000 euro beschikbaar voor 2024 en 877.500 euro voor 2025 en het feestjaar 2026. Het college vindt dat Diemen800 is uitgegroeid tot een groot succes. ‘Het jubileumjaar maakt veel energie los in de samenleving en leidt tot tal van initiatieven van inwoners, organisaties en ondernemers. Voor het succesvolle openingsfeest heeft de Stichting hogere kosten moeten maken, onder meer door hogere eisen rondom veiligheid, toegankelijkheid en duurzaamheid. Daarnaast willen de gemeente en de stichting gezamenlijk nog een aantal activiteiten organiseren in dit jubileumjaar, zoals de Waterfeestdag en het symposium Wonen, en een verkenning uitvoeren naar een dorpsfonds als opvolging van Diemen 800.’