Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht adviseert om in Amsterdam, Diemen en een reeks andere gemeenten in de regio niet in open water te zwemmen. Die waarschuwing geldt in ieder geval tot en met woensdag 1 juli. Afgelopen nacht heeft het flink geregend na een lange periode van droogte. Door deze hevige buien is rioolwater in het buitenwater terechtgekomen. ‘Bij zeer hevige buien kan het riool de hoeveelheid water niet altijd meer aan. Dan kunnen er overstorten plaatsvinden en is de kwaliteit van het water 3 tot 5 dagen slecht. Direct contact met water na hevige regenval leidt tot een verhoogd risico op gezondheidsklachten omdat er allerlei ziekteverwekkers in het oppervlaktewater terecht kunnen komen. Daarom wordt afgeraden om na hevige regenval te zwemmen in open water. Zwemmen is en blijft op eigen risico. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn gezondheid,’ aldus het Waterschap.