De gemeente Amsterdam, GVB, de politie Amsterdam en de Vervoerregio gaan samen de verkeersveiligheid op tramlijn 19 verbeteren. Richard Visser, beleidsadviseur van de Vervoerregio: ‘’In de periode januari 2019 tot januari 2020 hadden we 85 geregistreerde ongevallen op deze lijn waar de tram bij betrokken was. Dat ging om zaken als aanrijdingen met fietsers en auto’s; trams die elkaar raakten enzovoort. Gelukkig zijn er geen doden bij gevallen, maar er was wel een sprake van letsel en blikschade. Het is een te hoog aantal. Vandaar dat we dit nu specifiek willen gaan oppakken.’’ Over de hele lijn wordt naar de veiligheidsproblematiek gekeken, voor alle straten en kruispunten; van gevel tot gevel. Visser: ‘’We kijken naar het hele profiel: waar ontbreekt belijning of is deze aan onderhoud toe? Waar zijn er infrastructurele aanpassingen nodig? Waar moeten we misschien obstakels in de openbare ruimte verwijderen voor het zicht? En hoe zit het met de instelling van de verkeerslichten: is die wel optimaal? We bekijken de veiligheid voor het hele traject.’’ Tramlijn 19 is een lastige route voor bestuurders, legt Visser uit. Hij is met 14 kilometer de langste tramlijn van het GVB en loopt helemaal van De Sniep in Diemen naar Sloterdijk. ‘’Hij voert via het relatief rustige Oost via de drukke binnenring naar het relatief drukke West. Daarmee is het voor bestuurders een uitdagende lijn.’’