Kleine gemeenten zoals Diemen, mkb’ers en zzp’ers zijn nog onvoldoende voorbereid op de komst van zero-emissiezones. Dat stelt de Vervoerregio Amsterdam na een onderzoek naar duurzame stadslogistiek. Daaruit blijkt dat de grote gemeenten hier al redelijk tot goed mee bezig zijn. Haarlem en Amsterdam hebben al besloten ZE-zones in te voeren; Haarlemmermeer en Zaanstad nemen binnenkort een besluit. ‘’Maar de meeste kleine gemeenten in de vervoerregio zijn afwachtend terwijl zij straks wel de negatieve effecten van maatregelen in andere steden kunnen krijgen,’’ zegt Ton Geuzendam, netwerkregisseur Logistiek bij de Vervoerregio Amsterdam. ‘’Ze vrezen dat ze zij de ‘vieze’ voertuigen krijgen als er in steden ZE-zones komen. Daarom hebben we onderzocht hoe groot dit waterbedeffect is: positief maar ook negatief. Het positieve effect is beperkt: alleen direct omliggende gemeenten profiteren ervan. Zo gebeurt de bevoorrading van bedrijven in Amsterdam al voornamelijk door bedrijven die aan de rand van de stad zitten.’’ Om ervoor te zorgen dat de omliggende gemeenten, waaronder Diemen, niet ineens voor verrassingen komen te staan zet de Vervoerregio de komende tijd volop in op communicatie, samenwerking en kennisdeling. Het streven is daarbij naar uniforme regelgeving voor verduurzaming van stadslogistiek. ‘‘Die geldt dan voor de hele regio zodat er overal dezelfde regels gelden en op dezelfde manier gewerkt wordt. Dan geef je het bedrijfsleven duidelijkheid. Zij weten dan dat als ze ergens te maken krijgen met een maatregel het overal onder dezelfde voorwaarden wordt ingevoerd.’’